Varför det aldrig är för tidigt att lära ditt barn ekonomiska begrepp.
Edouard insåg för första gången att hans yngre dotter, som gick på förskolan då, kanske var redo att lära sig lite mer om ekonomi, eftersom de båda tittade på leksaksgången i snabbköpet.
"Jag minns att jag knäböjde bredvid henne och frågade henne om hon ville att jag skulle köpa leksaken till henne på hyllan, och hon sträcker ut armarna mot mig, vänder på den, tittar på priset och säger: 'Tack pappa, men det är för dyrt” – det var bokstavligen några euro”, minns min vän Edouard.
"Jag blev förvånad över att ett litet barn vägrade att få en leksak, baserat på hennes uppskattning av priset och undrade om hon verkligen behövde det... det var ett sådant ögonblick som föräldrar är stolta över.
Med sina två döttrar nu på universitetet har Edouard och hans fru använt de tidiga dagarna som en språngbräda för att ingjuta ekonomiskt ansvar hos dem, genom att använda enkla koncept som spargrisar och fickpengar som verktyg för att vägleda sina döttrar i deras affärsmannaskap.
"Det är aldrig för tidigt att börja ekonomisk utbildning", säger han. "Även små barn förstår naturligtvis konceptet med att spara."
Och den ansvarskänsla som skapas av att koppla fickpengar till hushållssysslor från ung ålder kan få livslång påverkan.
Forskning som samlats in av Marty Rossmann, en amerikansk professor vid University of Minnesota (som tillbringade mer än 25 år med att undersöka 84 barn från förskoleåldern till mitten av 20-årsåldern), fann att de som hade hushållssysslor i ung ålder var "mer benägna att ha goda relationer med föräldrar och vänner, att vara framgångsrik i utbildning och karriär, och att vara självförsörjande."
Införandet av begrepp som fickpengar, hushållssysslor och sparande utgör grunden för unga människor under hela livet, hjälper dem att planera, skilja "behov" från "önskningar" och göra bättre val gällande sina ekonomiska och personliga mål.
Den här lilla grisen som hjälper mig att rädda
När hans barn gick in i första klass köpte min tidigare kollega, Thomas, ingen spargris, men 4, var och en med ett specifikt mål: spendera, spara, ge och investera.
"Min fru och jag sa till dem att varje gång du får pengar (från tandfen eller från födelsedagar), måste du lägga lite i varje kategori", säger Thomas. "Du kan välja hur mycket du vill lägga i utgifterna. , spar- eller investeringskategorier, med undantag för donationen, som du måste placera på 10 % av vad du får.
När pengarna väl delades ut fick barnen inte längre flytta från ett fack till ett annat.
"Det uppmuntrade dem att tänka på vad de kommer att stoppa i var och en nästa gång", säger han.
Edouard håller med om spargrisen.
"De gillar det faktum att de pengarna stannar där och sparas", säger han. "Det lär dem varför du sparar, att du inte behöver gå ut och spendera varje gång du vill ha något och att när du sparar har du möjlighet att samla på dig ett belopp som förhoppningsvis kommer att användas någon gång. för användbara ändamål.”
Strukturera fickpengar för barn
En undersökning visade att föräldrar ger barn under 10 i snitt cirka 100 euro per månad. Även om mer än tre fjärdedelar av de tillfrågade ger sina barn fickpengar, säger mindre än hälften att det är i utbyte mot hushållssysslor eller hjälp och 55 % säger att medlen ges i form av mutor för att få barn att bete sig bra.
Även om Thomas och Edouard inte båda har samma inställning när det gäller att ge fickpengar, är båda överens om att den enkla handlingen att ge 25 euro till ett barn skapar tron för honom att allt är skyldig honom, vilket kan leda till oansvarigt beteende med pengar senare.
"Det måste finnas en motsvarighet, det här för det", säger Edouard.
Ett sätt att etablera en grundläggande förståelse för betalning för varor eller tjänster är att använda fickpengar som en ekonomisk belöning för genomförda hushållssysslor eller exemplariska betyg i skolan.
I Six familj var fickpengar en belöning för uppgifter utanför deras vanliga ansvar, som att städa sitt rum eller diska efter middagen.
"Grundläggande hushållssysslor förväntades vara en del av att vara medlem i en familj, och sedan fick våra barn valfria, betalda sysslor", säger han.
Här är ett bra exempel: genom att skura terrassen eller hjälpa mamma eller pappa att lägga upp en annons på Leboncoin kan barn få en liten ekonomisk belöning. När barnen blev äldre tog Thomas och hans fru ofta upp frågan om kompensation för dessa sekundära plikter och öppnade upp för en liten vänskaplig förhandling.
"Jag försökte uppmuntra dem att ge det första numret så att det inte gick att döma efter vad mamma eller pappa kunde säga och sedan försökte vi hitta ett lyckligt medium", säger Six. "Det är ett bra sätt att få dem att förstå värdet av deras ansträngningar och förhandla för vad de tycker att det verkligen är värt."
Båda är överens om att fickpengarstadiet kan vara ett bra tillfälle att öppna dina barns första bankkonton och lära dem att övervaka sina besparingar, inköp och intressen.
Mamma och pappa är banken
När barn går in i tonåren förvandlas chokladkakor och figurer vanligtvis till dyrare föremål som elektronik och konsertbiljetter. Detta öppnar ofta dörren för att låna av mamma och pappa, vilket kan vara ett annat bra verktyg för att uppmuntra goda ekonomiska metoder.
Thomas sa att han inte var rädd för att låta barnen låna pengar då och då, så länge de var villiga att betala lite ränta.
"I framtiden, när de får pengarna för sin födelsedag, måste de betala tillbaka sin skuld till mamma och pappa först", säger han. "Utan att bli ekonomiskt besittande försökte vi lära dem att när du lånar måste du inte bara betala tillbaka det du lånat, utan det finns ränta och du måste också betala tillbaka det."
Edward hade ett eget förhållningssätt, som han kallade "läran om tid, plats och sätt". När barnen bad om pengar utvärderade han det utifrån när och om pengarna behövdes och hur barnen bad om dem - var det artigt och respektfullt?
"Och barnen, till deras förtjänst, sa "det är dit vi ska, det är därför vi behöver det" och de var alltid rättvisa och rimliga om beloppet", säger han. "Ingen försökte lura oss ut av pengarna. extra pengar."
Misslyckas nu för att lyckas senare
Visst finns det tillfällen då större utmaningar bör förväntas, säger Thomas.
"Kanske i slutet av månaden har de hittat något de verkligen vill köpa", säger han och tillägger att de ibland inte har råd eftersom de hade spenderat sina pengar på flyktiga inköp som chokladkakor eller hamburgare.
"Jag säger att du måste ta ett steg tillbaka och se dem misslyckas spektakulärt vid åtta eller tio år gamla istället för att se dem misslyckas vid 24 år när det får fruktansvärda konsekvenser", säger han. "Det bästa "Vad vi kan göra för dem är ge dem möjlighet att lära sig effekten av deras ansträngningar och förklara för dem hur de förhåller sig till pengar."
Att flytta från fickpengar till universitet
Så småningom kommer deltidsjobb som barnvakt eller gräsklippning att ta över och din tonåring kommer att gå vidare till ett jobb som tillåter dem att tjäna sin egen inkomst, vilket ger dem mer ekonomiskt oberoende och möjlighet att följa mer sofistikerade ekonomiska lektioner.
När de börjar förbereda sig för koncept som lån och kredit, säger Edouard att det är värt att ha ett samtal med externa rådgivare.
"Vid två olika tillfällen – först när de var ganska unga och när de skulle studera på universitetet – bad vi dem att sitta ner med bankirer", säger han. Syftet var att se till att bankirer pratar med barn och senare ungdomar. och kommunicera direkt med dem, svara på frågor och öppna dem för bankvärlden.
När han ser tillbaka säger Edouard att grunden som byggdes under det första mötet överfördes när hans yngsta dotter (den som lämnade över leksaker för att kolla priser) gick på college.
"Det är inte att säga att de är ofelbara, även de mest erfarna vuxna kan vara ekonomiskt oansvariga", säger han. "Men jag tror att man börjar tidigt och får barnen att förstå hur systemet fungerar pengar, vad det ska användas till och vad det är inte ska användas till, det hjälper dem att börja uppskatta pengar."